The New Suit

Kaupallinen yhteistyö: Turo

Koitti sekin päivä kun tartuin kapitalistina härkää sarvista ja lähdin tutustumaan Turo Tailorin tarjontaan heidän showroomillensa. Tämä siitäkin huolimatta, tai ehkä juuri siksi, että olen merkkiä aiemmin blogissa arvostellut. Sitäpaitsi, vaatekauppiaiden kanssa viimeiset pari vuotta paljon jutelleena ala kiehtoo minua päivä päivältä enemmän, joten tietämykseni päivittäminen Turon osalta oli paikallaan. Onhan kyse harvinaisesta yhtälöstä – suomalaisesta vaatevalmistajasta.

Takana loistava menneisyys

Vuonna 1938 perustetulla Turolla on pitkä historia vaatetusalalla. Kun muistelen omaa nuoruuttani (kultainen 90-luvun loppupuoli), edusti Turo ns. merkkipukua, joka oli varma valinta. Valintaan vaikutti myös se, että Turon pukuja sai ostettua oman paikkakunnan liikkeistä järkihintaan.

Tämä kattava saatavuus ympäri Suomea oli eittämättä Turon vahvuus, jonka takia Turo tunnetaan suomalaisen miehen vaatettajana – niin hyvässä kuin pahassa. Ehkä tämän takia yrityksen mallistot elivät omaa rauhallista ja tasaista kassavirtaa tuottavaa elämäänsä vanhenevan asiakaskuntansa mukana, kunnes ulkomaisten kilpailijoiden puvut alkoivat vallata nuoremman miesväestön vaatekaappeja.

Red Labelin vanavedessä kohti uutta pukua

Tähän haasteeseen Turo reagoi tuomalla vuonna 2007 markkinoille nuorekkaamman Red Label -malliston, jonka henkisenä edeltäjänä toimi vuonna 2005 lanseerattu AW-mallisto, joka tehtiin yhteistyössä koomikko André Wickströmin kanssa. Tuolloin Turo toi ensimmäisenä Suomen markkinoille ns. kapean malliston, jolle aika ei ollut vielä kypsä.

Red Labelin myötä vaateliikkeisiin alkoi ilmestyä shop-in-shop -osastoja. Mallistot olivat ja ovat normaaliin Turon tarjontaan verrattuna kapealinjaista ja rohkeakuosisia, joissa ei myöskään keinokuituja pelätty. Iso osa mallistosta on kuitenkin, luojan kiitos, joko kokonaan tai suurelta osaltaan luonnonkuitumateriaaleista tehtyjä.

RedLabelin mallistosta löytyy tummansininen puuvillainen irtotakki paikkataskuilla. Kuva: Turo Tailor
RedLabelin mallistosta löytyy tummansininen puuvillainen irtotakki paikkataskuilla. Kuva: Turo Tailor

Muutoksen tarve tunnistettiin edelleen ja tätä varten Turo halusi siirtyä lähemmäksi tämän päivän vaatimuksia myös klassisissa puvuissaan. Käytännössä tämä tarkoitti luonnollisempaa hartialinjaa, jossa olkatoppaukset ovat joko kevyet tai niitä ei ole ollenkaan. Tämä suuntaus oli täsmälleen päinvastainen, kuin mihin 80-luvun powersuit-aikakaudella totuttiin, jolloin topatut olkapäät olivat muotia.

Suosittelemme

Samassa yhteydessä puvun leikkauksia kavennettiin Red Labelista saatujen hyvien kokemusten perusteella, etenkin kun tämä linjojen ja kauluskäänteiden kapeneminen oli maailmanlaajuinen trendi. Pisimmälle kapeat kauluskäänteet vietiin Red Label -malliston tietyissä irtotakeissa ja puvuntakeissa. Klassisen malliston osalta muutoksia varten päätettiin lanseerata kokonaan uusi pukumalli, josta tuli samalla irtiotto menneeseen.

The New Suit

Turon uuden pukumallin nimeksi tuli The New Suit. Tällä haluttiin tuoda esille se, että Turo on kosmeettisten muutosten sijasta suunnitellut kokonaan uuden klassisen tyylikkään puvun, joka sopii kuin nakutettu myös nuoremman miehen päälle. Platinum-mallistoon kuuluva puku tuotiin markkinoille loppuvuodesta 2012 ja sen toimivuutta on testattu reilun vuoden ajan.

Turo Tailorin The New Suit on klassinen puku, joka on tehty laadukkaasta villakankaasta. Kuva: Turo Tailor
Turo Tailorin The New Suit on klassinen puku, joka on tehty laadukkaasta villakankaasta. Kuva: Turo Tailor

Puvun materiaali on laadukasta villakangasta (kovaan käyttöön löytyy vaihtoehtoisesti nano-sekoitekangas), väreinä tummansininen ja suomalaisten vaateliikkeiden sisäänostajien lempiväri, musta. Kauluskäänteet ovat klassisen levyiset, eivät liian leveät tai kapeat, joten puku ei koe samanlaista koomista inflaatiota kuin miten 70-luvun äärileveiden kauluskäänteiden kohdalla on käynyt.

Takki on tehty tehdasvalmisteiseksi takiksi hyvin tikkauksia myöten ja siinä ei ole mitään sellaisia yksityiskohtia, jotka pistäisivät silmään. Tämä on hyvän suunnittelun merkki, sillä erilaiset normaalista poikkeavat yksityiskohda ovat usein sellaisia, että ne miellyttävät ostohetkellä ja sen jälkeen niiden olemassaoloa ei kaipaa.

Puvun housujen lahkeet ovat totuttua Turo-mittasuhdetta kapeammat, joka on merkittävä parannus aikaisempiin klassisen malliston housuihin nähden. Housujen vyötärö on nykysuuntauksen vastaisesti korkeahko, joka toisaalta sopii paremmin minun ruoka-aikaan kotona olleelle kropalleni. Tässä mielessä puvun suunnittelussa on huomioitu perinteet positiivisesti, sillä pukumiehen vilkkuva persvako ei edes ajatuksen tasolla ole kaunis näky.

Turon mallistot

Turon tuotteet on jaettu viiteen mallistoon. Näitä ovat:

  • Silver (perusmallisto, jonka saatavuus on kattavin)
  • Red Label (trendikkäämpi ja nuorekkaampi mallisto)
  • Platinum (korkeatasoisin mallisto, jota saa valikoiduista liikkeistä)
  • Celebration (juhlavaatteet)
  • Oratop (päällystakkeja)
  • W (naisten mallisto)

Näkyvimpiä mallistoja ovat Silver, Red Label ja Oratop. Silverin vahvuus on harkitussa konservatiivisuudessa, jonka ytimen muodostaa valikoima peruspukuja, jotka säilyvät mallistossa vuodesta toiseen. Näin ollen Turo Tailorin asiakas voi ostaa saman puvun samassa koossa tietäen mitä saa, vaikka ei pukua päälleen sovittaisikaan.

Turon tarjontaan voi tutustua parhaiten Helsingin lippulaivamyymälässä, osoitteessa Kluuvikatu 6.

Platinum on Turon korkealaatuisin mallisto, jonka saatavuus on heikko. Itse löysin nimenomaan tästä mallistosta muutaman takin, joita voisin kuvitella pitäväni päällä. Aivan, en olisi itsekään uskonut! Kun kysyin syytä heikolle saatavuudelle sain vastaukseksi sen, että Turo on tietyllä tapaa maineensa vanki, eli jälleenmyyjien sisäänostajat ovat tottuneet vuosien saatossa ostamaan Turolta niitä tuotteita mitä he ovat aina ennenkin ostaneet.

Otos Platinum-malliston tarjonnasta.
Otos Platinum-malliston tarjonnasta.

Tähän asiaan Turo toivoo muutosta ja jota varten he tekevät kovasti töitä vakuuttaakseen sisäänostajat siitä, että Turolta kannattaa ottaa myyntiin muutakin kuin ns. peruspukua. Edistääkseen tavoitteeseen pääsyä Turo on rekrytoinut uusia avainhenkilöitä mm. markkinoinnin puolelle. Isoin muutos on tehty kuitenkin merkittävän omistusjärjestelyn kautta.

Scandinavian Tailor Group

Scandinavian Tailor Group ostaa suomalaisen vaateyhtiö Turo Tailorin.” Näin uutisoi mm. Taloussanomat lokakuussa 2013, kun Turon siirtyminen Scandinavian Tailor Groupiin varmistui. Kyseessä oli Turon aloitteesta lähtenyt liiketoimintajärjestely, jossa yhdistettiin kolmen yrityksen, Turon, SIR of Swedenin ja Frislidin liiketoiminnat uuteen omistusyhtiöön, Scandinavian Tailor Groupiin.

Järjestelyllä omistajat hakivat muskeleita pohjoismaiden markkinoiden valtaamista varten ja tähän valloitukseen käydään suomalaisen johdon ja pääomistajuuden turvin.

Edessä loistava tulevaisuus?

Turon vierailu oli mielenkiintoinen ja se avasi ainakin minun silmiäni. Oma mielikuvani Turosta on perustunut ns. market-tarjontaan ja sieltä ostettuihin pukuihin, joista olen myöhemmin luopunut. The New Suit on kerrankin sellainen Turon puku, jota voin suositella suomalaiselle miehelle.

Tämä artikkeli on tehty yhteistyössä Turo Tailorin ja City Digitalin kanssa.

Lue lisää