Tässä kaksikossa riittää tyyliä – rokkitähti John Oates sai räätälintyönä tehdyn Porschen vuodelta 1960

Amerikkalaiskitaristi John Oates nousi maineeseen 1980-luvulla suosiota niittäneen Hall & Oates -bändin myötä. Nykyään mies on ehtinyt täyttää jo 70 vuotta, mutta vauhtia riittää edelleen ainakin siviilielämässä. Suurena Porsche-fanina tunnettu Oates halusi itselleen täydellisen Porsche 356:n, joka kuuluu 1950-luvun ja 1960-luvun alun maineikkaimpien urheiluautoklassikkojen joukkoon. Porschen rakentaminen annettiin tähän mallisarjaan erikoistuneen Emory Motorsports -nimisen pajan tehtäväksi, ja jälki on komeaa.

Emoryn perustaja ja omistaja Rod Emory valitsi lähtökohdaksi avomallisen 356B Cabrioletin vuodelta 1960. Auto oli kolaroitu nokastaan, joten keulan osia piti lainata toisesta autosta. Ulkonäkökin muuttui samalla persoonallisemmaksi, koska Oatesin Porscheen asennettiin vanhemman 356A:n nokka ja tuulilasinkarmi. Keulaa kallistettiin lisäksi taaksepäin vauhdikkaamman ulkoasun nimissä, ja sama operaatio tehtiin myös tuulilasille.


Samasta autosta napattiin myös pienemmät puskurit, jotka tekevät tästä yksilöstä lähtökohtaa siromman oloisen. Avoauton ulkonäkö muuttui myös irrotettavan kovakaton myötä, jonka profiili on jo tehtaan jäljiltä 356:n coupé-mallia litteämpi. Emoryn tiimi madalsi kattoa vielä lisää virtaviivaisempaa profiilia tavoiteltaessa, ja myös nokkapellin kahva poistettiin puhdaslinjaisuuden nimissä.

Perän konepelti sai puolestaan Emoryn tavaramerkiksi kohonneet louversit, jotka auttavat poistamaan ilmaa konehuoneen puolelta. Nokkaan integroitiin lisäksi retrohenkeä huokuvat keltaiset lisävalot, ja koko komeus maalattiin hillityn tyylikkäällä harmaalla. Porschen muotoihin hienosti istuva sävy tunnetaan Graphite Grey Metallic RM -nimellä, ja sille antavat kontrastia mustat 16-tuumaiset vanteet. Ne näyttävät Porschen vanhoilta peltivanteilta, mutta todellisuudessa kiekot on sorvattu billet-alumiinista.

Suosittelemme

Sisätilat on puolestaan vuorattu Hydesin konjakinvärisellä nahalla, ja istuimina palvelevat Speedster-tyyliset kuppipenkit ilman niskatukia. Niiden keskiosat on verhoiltu punottua koria muistuttavalla kuviolla, ja matkustajat pysyvät tukevasti paikoillaan kisahenkisten kaksipistevöiden ansiosta.

Auton uniikkeihin piirteisiin lukeutuu myös mittaristo, jonka kolme pyöreää osoitinta ovat saaneet inspiraationsa 1960-luvun puolenvälin Porsche 904:stä. Tyylikkään kokonaisuuden viimeistelevät Derringtonin puuratti, Emoryn Outlaw-mallinen vaihdekepin nuppi, kojelaudan mustat nupit ja race-henkisyyden nimissä poistettu radio.

Lisäksi istuinten taakse on asennettu turvakaari, joka jäykistää koria sekä suojaa matkustajia. Sen voi kuitenkin haluttaessa poistaa kliinimpää ulkoasua tavoiteltaessa. Teho-painosuhdekin on kunnossa, koska takapellin alla pörisee Emoryn Outlaw-4:ksi nimeämä räätälintyönä tehty moottori.

Nelosbokserista irtoaa tasan 200 hevosvoimaa, joiden pitäisi kuljettaa vain 839 kilon painoista Porschea pirteästi. Oates ei taida kuitenkaan ehtiä nauttia autostaan enää tämän ajokauden aikana. 356 tuotiin nimittäin julkisuuteen USA:n Atlantassa sijaitsevan Porsche-keskuksen tiloissa vasta lokakuun lopussa, jolloin avoautokausi alkaa olla ohi Atlantin toisellakin puolella.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Aihepiirin uusimmat

Brabus esitteli todellisen tehohybridin – Mercedes-AMG S 63:n viritetyssä versiossa on 930 heppaa ja rutkasti luksusta

Hybriditekniikalla ladatussa Mercedes-AMG S 63 E Performancessa on jo tehtaan jäljiltä nelilitraisen tuplaturbokasin ja sähkömoottorin yhteispelin ansiosta mukavat 802 hevosvoimaa. Tähtimerkin hovivirittäjä Brabus pistää kuitenkin vielä paremmaksi reilun 100 hepan verran.

Cybertruckin mainostettu luodinkestävyys joutuu testiin YouTube-videolla

Jos jotain väitetään luodinkestäväksi, niin tottahan toki amerikkalaiset kaivavat aseensa esille.

Opelilta tulee uusia katumaastureita – myös Frontera-mallinimi tekee paluun

Opelin mallistoon kuului 1990-luvulla Frontera-niminen maasturi, joka oli omaa sukua Isuzu. Nyt mallinimi tekee comebackin uuden katumaasturin perässä.

Korealaisesta kylmän sään kestävästä akusta odotetaan vastausta sähköautoilun talvimurheisiin

SK On -niminen korealaisfirma on suunnitellut kylmää kestäviä akkuja, jotka eivät menettäisi entiseen tapaan lataustaan.

Tyyliniekan uusimmat