Kuusi kertaa onnistuneesti järjestetty Aika tyylikäs -tapahtuma on herättänyt laajempaa pohdintaa siitä, mikä merkitys tapahtumilla on harrastuneisuudelle tai jopa harrastuskulttuurille, tässä tapauksessa erityisesti kelloharrastukselle ja kellokulttuurille.

On luonnollista, että saman aihepiirin äärellä olevat ihmiset haluavat kokoontua yhteen ja löytää yhteisen leiritulen. Tässä kohtaa sosiaalinen media Facebook etunenässä on mahdollistanut samanmielisten ihmisten kohtaamisen, joista hyviä esimerkkejä ovat mm. Kelloharrastajat, Seikoholistit, Horologia ja lukuisat paikalliset harrastajaryhmät.

Tapahtumien merkitys on valtava

Sosiaalisen median ryhmäytyminen on kuitenkin vain yksi osa sosiaalista kanssakäymistä, jonka rinnalla entistä tärkeämpään rooliin ovat nousseet erilaiset tapahtumat, niin isommat kuin pienemmät. Aidoimmillaan nämä tapahtumat ovat spontaanisti toteutettuja miittejä, joissa ei ole mitään isoa agendaa tai virallista järjestäjätahoa, vaan kaveriporukalla kokoonnutaan vaikka ravintolassa. Ja mitä enemmän pinnan alle raapaisee, yhä useammin nämä live-kohtaamiset sovitaan paikallisissa ryhmissä. Tällaisia harrastajavetoisia kellomiittejä järjestetäänkin ympäri Suomea ja ne ovat osoittautuneet suosituiksi.

Jos puhutaan kellokulttuurista, vaatii kokonaisuus myös suurempia ja tätä myöten riskinkantokykyisiä ja -haluisia toimijoita, jotka haluavat rakentaa jotain merkityksellistä. Tästä erinomainen esimerkki on The Watch Show Finland, joka on polkaistu yhden miehen, Ville Arzogloun, toimesta pystyyn ja tänä vuonna kevään päätapahtuma järjestetään kolmatta kertaa. Tapahtuma on maksullinen, koska ison mittakaavan ja kansainvälisen vertailun kestävä tapahtuma vaatii taloudellisia panostuksia.

Isomman mittakaavan tapahtumat ovat tärkeitä myös siitä syystä, että niillä avataan omaa rakasta mielenkiinnon kohdetta suuremmalle yleisölle, medialle ja sitä kautta uusille potentiaalisille harrastajille sekä ostajille. Yksi elinvoiman kriittinen mittari kun on niinkin yksinkertainen asia, kuin myynti.

Oma lusikkamme tapahtumasopassa on Aika tyylikäs, josta on rakennettu matalan kynnyksen kohtaamispaikka kaupallisten toimijoiden ja harrastajien välillä. Tapahtuma ei ole keskittynyt pelkästään kelloihin, vaan mukaan on lisätty pukeutuminen, korut, kahvi ja laaja-alaisesti kaunis elämä. Tapahtuma järjestetään yhteistyössä suomalaisen huonekaluvalmistaja Iskun kanssa, jonka ansiosta se on saatu maksuttomaksi niin näytteilleasettajille, kuin osallistujille. Kaikille niille, jotka ovat kiinnostuneita aiheesta.

Paras kiitos on osallistua

Kaikkia edellä mainittuja tapahtumakonsepteja yhdistää vielä tänä päivänä vahva talkoohenkisyys, sekä tekijöiden halu rakentaa jotain sellaista, mitä Suomessa ei suuremmassa tai toistuvassa mittakaavassa ole aiemmin juurikaan ollut. Parhaassa tapauksessa vahvalla yrittäjä- ja talkoovoimalla rakennetut tapahtumat kasvavat kaupallisiksi menestystarinoiksi, jotka vaikuttavat toimialaan ja sitä kautta myös harrastajien mahdollisuuksiin positiivisesti.

Tapahtumia tehdään rakkaudesta lajiin ja tekijät saavat siitä aina hyvän mielen. Ja jos oikein hyvin menee, käytetystä ajasta ja riskinotosta voi saada pitkässä juoksussa jopa korvauksen. Mutta siihen voimme päästä ainoastaan tuottamalla harrastajille ja yrityksille merkityksellisiä kohtaamisia – niin virtuaalisesti kuin kasvotusten.

Kellokulttuurin kasvattaminen ja syventäminen vaatii katkeamattomana ketjuna tekoja kaikilta toimijoilta – harrastajilta, yhteisöiltä ja yrityksiltä – toisiaan tukien. Kaikki tapahtumat ovat niiden koosta, maksullisuudesta tai maksuttomuudesta, paikkakunnasta tai järjestäjästä riippumatta tärkeitä.

Paras kiitos tekijöille on osallistua.

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here