Juuri ja juuri kun selvisimme Black Fridayn ja Cyber Mondayn ylenpalttisesta rummutuksesta, vaihtui markkinoinnin kärki seuraavaan sesonkiin, eli jouluun. Sanomattakin on selvää, että  erilaiset sesongit ovat oivallinen tapa tehdä tarpeellisia hankintoja, mutta vaarana on myös heräteostokset, joita sitten ostokrapulassa palautetaan – etenkin jos kyse on verkkokauppaostoksesta, joissa on useimmiten kahden viikon lakiin perustuva palautusoikeus.

MAINOS, ARTIKKELI JATKUU ALLA

Verkosta ostaminen on myös taitolaji, joka korostuu etenkin vaatteissa ja vaikkapa kelloissa, joissa istuvuus ja visuaalinen kontakti ovat tärkeitä. Niinpä verkkokauppojen ohella katse kannattaa vielä tänäkin päivänä kohdistaa perinteiseen kivijalkaan, joka tarjoaa sellaisia etuja, joita verkkokauppa ei täysin pysty korvaamaan. Kyse ei ole missään mielessä vastakkainasettelu, vaan kummassakin tavassa on omat etunsa ja vahvuutensa, jotka parhaat toimijat osaavat yhdistää. Mutta tämän artikkelin tarkoitus on kertoa miksi kivijalkaan kannattaa luottaa.

Osta kerralla oikein

Kivijalan ehdoton vahvuus on siinä, että tuotetta voi testata ja hypistellä ennen ostopäätöstä. Itselleni tämä on tärkeä osa ostoprosessia, sillä esimerkiksi vaatteissa kankaan tekstuuri ja sormituntuma, sekä tietysti istuvuus ovat ensiarvoisen tärkeitä. Oma vaatimustaso on noussut sen verran korkealle, että kompromisseihin on vaikea myöntyä, jolloin tarvitsen kokemusta ostettavasta tuotteesta etukäteen.

Pohjanheimo - puvun fiksaus


MAINOS, ARTIKKELI JATKUU ALLA

Toinen yhtä tärkeä asia on henkilökohtaisuus ja ammattitaitoinen palvelu. Suosin muutamia vaateliikkeitä siitä syystä, että niiden henkilökunta on oppinut tuntemaan minut ja osaavat suoralta kädeltä esitellä minulle sopivia ja minua kiinnostavia vaatteita. En lakkaa ihmettelemästä sitä, miten kerta toisensa jälkeen minulle osataan näyttää jotain uutta, josta itse en ole edes ajatellut kiinnostuvani, joka kuitenkin herättää mielenkiintoni. Sen pohjalta on sitten helppo jatkaa keskustelua siitä, onko kyseinen vaatekappale minulle tarpeen vai ei. Sama henkilökohtainen tuntemus ja asiakaspalveluhenkisyys toistuu myös hyvissä kelloliikkeissä.

Kelloliikkeiden kohdalla mainitsemisen arvoinen asia on myös takuu- ja huoltoasioiden jouheva hoitaminen, sillä kello on helppo toimittaa huoltoon sinne, mistä sen on ostanutkin, sillä tutuksi käyneen myyjän kanssa on helppo asioida.

Harkinta mukana

Kun tuotteen valintaan käyttää aikaa ja vaivaa, niin omaa kuin myös myymälän henkilökunnan, nostaa se samalla ostamisen kynnystä positiivisessa mielessä. Miksi tehdä huonoa päätöstä, kun voi fiksusti kokeilla tuntuuko tuote omalta ja tarpeelliselta. Tähän liittyy oleellisesti se, että liikkeessä pitää saada ja vaatia palvelua, ei myymistä.

Kelloliikkeissä olen saanut hurmioituneena kuunnella mm. saksalaisen ja sveitsiläisen koneistonvalmistuksen teknisistä eroavaisuuksista, joka on saanut alkunsa puhtaasti siitä, että olen rannettanut kahden eri valmistajan kelloa. Tilanteissa ei ole myyty mitään, vaan olen saanut päättää itse, onko asialla minulle merkitystä. Mutta ensin pitää tietää, jotta voin päättää.

Mieluisimmat kivijalkaliikkeet ovat kuin toinen olohuone, jossa on ilo pysähtyä hetkeksi vaikka kahvikupin äärelle.
Mieluisimmat kivijalkaliikkeet ovat kuin toinen olohuone, jossa on ilo pysähtyä hetkeksi vaikka kahvikupin äärelle.

Tästä pieneltä tuntuvasta seikasta erottaa hyvät myymälät huonoista, joten itselleen sopivan kivijalan etsimiseen kannattaa käyttää yhtälailla aikaa. Joskus tämä saattaa kestää tovin, mutta se palkitsee pitkässä juoksussa ja nopeuttaa asiointia tulevaisuudessa. Ja oikeastaan, kun on löytänyt itselleen mieleisen myymälän, piipahtaa siellä mieluusti ihan vaikkapa ohikulkumatkalla.

Oma maailmansa ovat reklamaatiot. Vaatteissa se yleisin reklamaation aihe on irronnut nappi, jonka olen saanut myymälän toimesta joka kerta pyytäessäni fiksattua. Korjaus on tapahtunut joustavasti odottaessa, tai olen vienyt vaatekappaleen myymälään kauppareissullani. Joskus napin irtoamisen syynä on ollut oma huolimattomuus, mutta sillä ei ole ollut merkitystä, asia on hoidettu kuntoon. Asia on napin kaltainen – pieni mutta tärkeä.

Valttina nopeus ja henkilökohtaisuus

Kivijalan yksi valtti on nopeus. Jos löydät itsellesi sopivan tuotteen, saat sen yleensä saman tien matkaasi. Vaatteiden osalta paikasta riippuen pienet muutostyöt tehdään odottaessa, mutta yleensä ne saa itselleen viimeistään seuraavana päivänä. Kellojen osalta tilanne noudattelee samaa kaavaa, sillä yleisimpiä pieniä muutostöitä ovat vaikkapa rannekkeen vaihtaminen tai lyhentäminen. Nämä hoituvat asiansa osaavissa myymälöissä saman tien.

Yksi parhaista esimerkeistä omalla kohdallani on eräästä liikkeestä kolme vuotta sitten ostamani puku, joka oli käynyt isoksi. Kun mainitsin asiasta ohimennen kauppiaalle, pyysi hän tuomaan puvun fiksattavaksi, jotta olen edelleen tyytyväinen pukuuni. Eikä maksa mitään. Sanomattakin on selvää, että asioin jatkossakin tässä liikkeessä.

Itse arvostan erityisesti lahjaa ostaessa paketointipalvelua, joka on käsistään tumpelon miehen pelastus. Aina sitä ei ole lähtökohtaisesti tarjolla, mutta kauniisti pyytämällä kivijalassa saa usein tällaiset asiat hoidettua. Tällaiset piilopalvelut ovat kivijalassa usein kysymistä vaille olemassa – ja mikäli olet tehnyt näin aiemmin, noheva myyjä muistaa sen ja kysyy palvelun tarvetta seuraavallakin kerralla.

Kuten alussa mainitsin, haluan tällä kirjoituksella nostaa esille miksi hyvä kivijalkamyymälä on asioimisen arvoinen paikka. Edistyksellisimmät yritykset yhdistävät kivijalan ja verkkokaupan erinomaiseksi paketiksi, mutta se ei silti poista sitä hienoa tosiasiaa, että kivijalka on yllättävän usein paras ostospaikka.

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here