Kuva: WSOY

Mindfulness on tietoista läsnäoloa tässä ja nyt, yhdistettynä tasapainoon ja rauhaan. Mindfulnessista voikin löytyä askelia aloittaa oman itsensä sisäinen ja mielen kevätsiivous. Lähdin Vapaudu huolista -kirjan pariin ennakko-odotuksena sukeltavani syvälle mindfulnessin maailmaan.

Sanna Mämmin kirja on romaanin kaltainen paketti, jossa luettavaa riittää lähes kahden sadan sivun verran. Kirja avaa mitä mindfulness on ja mitä se ei ole, mutta kirjan anti mindfulness-tietopakettina jää omiin odotuksiini nähden hieman pintapuoliseksi. Konkreettisesti faktoja ja teoriaa rakastavana ihmisenä oli haasteellista tarttua kiinni siihen, mitä mindfulness oikein onkaan. Itselleni tuli tunne, että kirja raottaa hetkittäin verhoja niihin aiheisiin, joita mindfulnessista olisi halunnut enemmän tietää, mutta ei kuitenkaan kerro sitä. Toki Mämmi ohjaa kirjan viimeisillä sivuilla olevien kirjallisuus- ja verkkolähteiden listauksien avulla täydentävän ja syventävän tiedon ääreen.

Kuvaaja: Agency Leroy, Kustantaja: WSOY

Vaikka kirjan takakansi mainitsee kirjan sisältävän Mämmin omakohtaisia kokemuksia, nojaa kirja mielestäni liikaa juuri Mämmin omaan tarinaan ja kerrontaan. Kuitenkin jos lukijana tykkäät pureutua eri aiheisiin juuri toisten kokemusten kautta ja löytää vastauksia toisten kokemuksiin eläytymällä, tykkäät kirjasta. Mämmi kertoo omasta matkastaan ja vaiheistaan sekä ajatuksistaan matkan varrelta. Jotkut kaipaavat toisen tarinaa herätäkseen ymmärtämään omaansa. Ja juuri näille henkilöille kirja varmasti sopii. Jos puolestaan haluat enemmän teoria, konkretiaa ja faktaa, lukukokemuksesi saattaa jäädä vaillinaiseksi.


MAINOS, ARTIKKELI JATKUU ALLA

Hetkittäin kirjaa lukiessani tuntui kuitenkin, että mindfulnessia olisin kaivannut eniten juuri saadakseni kirjan luettua loppuun. Kirja tuntui käsissäni käynnistyvän hitaasti ja leijailevan pintapuolisena ilman, että se päästi minut lukijana sukeltamaan syvään päähän. Lukukokemus olisi ollut jopa parempi, jos olisinkin aloittanut luku-urakan kirjan loppupuolelta. Kirjan loppuneljännes keskittyy mindfulness-meditaatioon ja sen harjoittamiseen ja antaa konkreettisia vinkkejä meditaation aloittamiseen ja toteuttamiseen. Tämä osio oli omasta mielestäni antoisin. Esimerkiksi kehotietoisuuden ja tunnetilojen vaikutus kehoon oli vangitsevampaa luettavaa. Lisäksi mindfulness-liikemeditaatioon tarjolla on helposti ymmärrettävät kuvalliset sekä kirjalliset ohjeet harjoitteiden ja liikkeiden toteuttamiseen. Jotkut harjoitteista ovatkin jo tuttuja esimerkiksi Method Putkisto –tunneilla käyneille. Liikkeiden hitaus ja hengitykseen rytmittäminen on tuttua myös joogatunneilta. Myös toiselle luettava kehomediaatioharjoitus kirjan lopussa kannattaa ottaa esiin, kun päässä pörrää ja olo on levoton. 30 minuutin harjoite auttaa pysähtymään, rentoutumaan ja kirkastamaan mieltä.

Vaikka oma lukukokemukseni oli ristiriitainen, kirja kuitenkin herättelee teemojen äärelle, jotka hektisessä nykymaailmassa ovat jääneet monelle vieraiksi. Vaikka juuri Sanna Mämmin kirja ei olisi sinun ensimmäinen lukuvalinta, kannattaa mindfulnessiin tutustua jonkun muun teoksen kautta. Levoton mieli voi saada olomme tuntumaan turhautuneelta ja tylsistyneeltä -jopa apaattiselta. Hiljaisuudesta nauttiminen ja läsnäolo hetkessä saattaa olla hankalaa. Tietoisuuden lisääntyminen omasta itsestä, ympäröivästä maailmasta ja ajatustemme vaikutuksista auttaa selvittämään sisäistä kaaostamme. Mämmi itse kertoo kirjassaan saaneensa mindfulnessista apua kaoottiseen elämäänsä ja jatkuvaan stressiolotilaan sekä ylikierroksilla käyvään mieleensä.

 

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here