Koeajoimme suomalaisen Q30-sähkömoottoriveneen

Suomalainen Q Yachts on tuonut markkinoille tyylikkään sähkömoottoriveneen, joka on suunniteltu leppoisaan ja helppoon veneilyyn. Yrityksen ensimmäisiin asiakkaisiin lukeutuu tähtiräppäri Cheek, joka osti koeajamamme Q30-sähköveneen.

Pitkän kehitystyön linjakas lopputulos

Suomalaisvalmisteisen Q30-sähkömoottoriveneen takana on pitkä kehitystyö, joka lähti liikkeelle purjehtija Janne Kjellmanin ideasta noin viisitoista vuotta sitten. Kjellmanin alkuperäisenä tarkoituksena oli kehittää veneisiin sopiva sähköinen voimalinja ja myydä sitä venevalmistajille, mutta koska venevalmistajat eivät oikein lämmenneet ajatukselle, hän päätti tehdä koko veneen itse.

Q Yachts Q30 on niin sanottu päiväkruiseri, joka soveltuu pääasiassa lyhyisiin siirtymiin ja viihdekäyttöön. Oceanvoltin valmistamalla 20 kW:n sähkömoottorilla ja 30 kWh:n akkupaketilla varustettuna Q30 tarjoaa leppoisalla kruisailuvauhdilla noin 42 merimailin, eli 80 kilometrin toimintamatkan. Veneen huippunopeus on viisitoista solmua ja “kaasu pohjassa” ajaen toimintamatkaakin on vielä 22 merimailia, eli 40 kilometria. Pidemmän matkan seilaajalle on tarjolla myös kaksi kertaa suurempi akkupaketti, millä toimintamatka saadaan helposti tuplattua.

Q Yachts Q30 -sähkömoottorivene

Navia Design Oy:n suunnittelema runko on todella linjakas. Se näyttää hyvältä ja on myös hydrodynaamisesti erittäin tehokas. Vene etenee sulavasti purjeveneen lailla ja muodostaa erittäin pienet peräaallot. Lasikuidusta ja vinylesteristä tehty runko onkin tavallaan purje- ja moottoriveneen rungon yhdistelmä.

Veneestä löytyy myös mukavuuksia, kuten integroitu WC, pesuallas ja kaksi pientä jääkaappia. Veneen keskiosaa hallitsee pöytä neljälle, takaa löytyy divaani kahdelle ja keulapiikistä vielä kaksi nukkumapaikkaa.

Suosittelemme

Q Yachts Q30 -sähkömoottorivene

Koeajo

Pitkä ja solakka Q30 oli helppoa löytää satojen veneiden joukosta, sillä se todellakin erottuu edukseen ja tarjoaa myös ulkonäöllään jotain uutta. Laiturissa meni tovi tutustuessa veneeseen ja sen mielenkiintoisiin yksityiskohtiin, mutta paras hetki koitti, kun köydet irrotettiin laiturista. Sama tunne minkä koin vuosia takaperin ajaessani ensimmäistä kertaa elämässäni sähköautolla valtasi mielen ja hetken aikaa oli jopa hieman epätodellinen olo. Miksi ei kuulu mitään? Etenemme kuin purjeilla, mutta sulavammin.

Vauhdin kasvaessakin ainoat veneen vaimeat äänet tulivat voimansiirrosta, eli sähkömoottorin ja potkurin välisestä akselista, mutta siitäkään ei voinut pahoittaa mieltään. Keskustelu ajon aikana yli kymmenen solmun vauhdissa sujui normaalilla voimakkuudella ja ainoa häiriötekijä oli vastaantulevien moottoriveneiden äänet.

Q Yachts Q30 -sähkömoottorivene

Q Yachts Q30 -sähkömoottorivene

Liikkuminen veneessä on helppoa ja istumapaikkoja löytyy mukavasti kuudelle hengelle. Mukitelineitä emme löytäneet, mutta juomat pysyivät sulavasti etenevän veneen tukevalla pöydällä pystyssä. Laadukkaat ja pelkistetyt pintamateriaalit ja sisustuksen kokonaisilme on veneen henkeen sopiva. Voisi jopa sanoa, että tässä on feng shui on kohdallaan. Säilytystilat löytyvät penkkien pehmusteiden alta, joten myöskään irtotavarat eivät pääse häiritsemään edellä mainittua harmoniaa.

Jotta koeajo olisi ollut täydellinen, piti allekirjoittaneen toki päästä myös ruoriin. Q30 ohjautuu sulavan runkonsa ansiosta hienosti, eikä ruoria juuri tarvitse pyöritellä edestakaisin aallokossakaan. Pitkähkö vene kääntyy helposti ja keulapotkuri helpottaan rantautumista tarvittaessa. Sähköinen voimalinja reagoi käskyihin välittömästi, jos tulisi vaikka tarve siirtyä nopeasti Suomenlinnan lautan alta pois. Veneen kiihtyvyys ei tosin ole Tesla-luokkaa, mutta ei ole tarkoituskaan. Vaikka veneellä pääsee jopa kohtuullista viittätoista solmua, on alle kymmenen solmun kruisailuvauhti enemmän kuin kohdallaan.

Q Yachts Q30 -sähkömoottorivene

Q Yachts Q30 -sähkömoottorivene

Q Yachts Q30 -sähkömoottorivene

Q30:n ajaminen ja kyydissä istuminen oli hieno kokemus ja toivon, että sähköinen voimalinja yleistyy tulevaisuudessa myös veneissä. Toki yleistyminen on hieman hitaampaa kuin autoissa, mutta katsotaan mitä tulevaisuus tuo tullessaan. Q30-veneitä on Hildenin mukaan myyty jo muutama kappale ulkomaille, mikä myös on veneen pääasiallinen markkina-alue. Noin 200 000 hintalappu paljastaa, että kyseessä ei ole jokamiehen vene, mutta ulkomailta löytynee varmastikin useampia asiakkaita, jotka ovat valmiita sijoittamaan äänettömään veneilyyn kuusinumeroisen summan.

Haastattelimme koeajon aikana Q Yachtsin myyntijohtaja Joakim Hildeniä, ja hän kertoi veneen tekniikasta, ideasta ja taustoista. Katso video tästä:

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Aihepiirin uusimmat

Cybertruckin mainostettu luodinkestävyys joutuu testiin YouTube-videolla

Jos jotain väitetään luodinkestäväksi, niin tottahan toki amerikkalaiset kaivavat aseensa esille.

Opelilta tulee uusia katumaastureita – myös Frontera-mallinimi tekee paluun

Opelin mallistoon kuului 1990-luvulla Frontera-niminen maasturi, joka oli omaa sukua Isuzu. Nyt mallinimi tekee comebackin uuden katumaasturin perässä.

Korealaisesta kylmän sään kestävästä akusta odotetaan vastausta sähköautoilun talvimurheisiin

SK On -niminen korealaisfirma on suunnitellut kylmää kestäviä akkuja, jotka eivät menettäisi entiseen tapaan lataustaan.

Kolmimoottorinen Cybertruck kiskaisee 0-96 km/t vain 2,6 sekunnissa

Legendaarinen Car and Driver testasi Teslan 845 heppaista Cybertruckin lippulaivamallia, joka saavutti nopeimmin kiihtyvän lava-auton tittelin koko lehden historiassa.

Tyyliniekan uusimmat