Maailman suurin kelloalan messutapahtuma, Baselworld, on kerännyt vuosittain satoja – ja aiemmin tuhansia – näytteilleasettajia, tuhansia toimittajia ja yli satatuhatta kävijää vuosittain. Tapahtumana Baselworld on alansa merkittävin, mutta viime vuosina sen päälle on kasautunut tummia pilviä mm. puolittuneen näytteilleasettajamäärän ja erityisesti Richemont-konsernin poisjäännin vuoksi.

Tuorein ja samalla merkittävin uutinen uhkakuvan toteutumiselle on Swatch Groupin toimitusjohtaja Nick Hayek Jr:n NZZ am Sonntag -lehdelle antama haastattelu, jossa hän kertoo Swatch Groupin kaikkien 18 kellomerkin (mm. Omega, Certina, Longines, Tissot) jättävän ensi vuoden messut väliin.

Swatch Groupin tunnetuin kellomerkki on eittämättä Omega.
Swatch Groupin tunnetuin kellomerkki on eittämättä Omega.

Karanneet hinnat ja näytteilleasettajat

Merkittävin syy Swatch Groupin poisjäännille on raha. Baselworldin messujen hinnoittelu on noussut alan julkiseen keskusteluun jo vuosien ajan ja monet pienemmät – ja Richemont-konsernin myötä myös isommat kellomerkit ovat jättäytyneet pois Baselworldista osittain korkeiden kustannusten vuoksi. Richemont-konsernin (mm. IWC, Panerai ja Jaeger Le-Coultre) osalta pitää huomioida myös konsernin oman vuotuisen kellotapahtuman, SIHH:n järjestäminen Genevessä, jossa omat kellomerkit pääsevät huomion keskipisteeseen väistämättä edullisemmin, kuin Baselworldissa.

Baselworldin kova hinnoittelu on johtanut viime vuosina ns. varjotapahtumaan, jossa pienemmät kellomerkit, joista osa on aiemmin osallistunut Baselworldiin, esittelevät uutuuksiaan Baselin messualueen ympärillä mm. hotelleissa ja kahviloissa. Heille tapahtuma on tärkeä, mutta viralliseen osallistumiseen liian kallis.


MAINOS, ARTIKKELI JATKUU ALLA

Monien mielestä Baselworldia ei voi olla ilman Rolexia.
Monien mielestä Baselworldia ei voi olla ilman Rolexia.

Kolmas havaittavissa oleva syy on globaali ostamisessa tapahtunut murros, joka on vaikuttanut myös kellotehtaiden toimintaan. Jos vanhoina hyvinä aikoina vuoden uutuudet julkaistiin Baselworldissa, julkistetaan tänä päivänä uusia kellomalleja liukuhihnalta. Erilaiset rajoitetut mallisarjat ovat nousseet kellotehtaiden suosioon ja näin palvellaan entistä pirstaloituneimpia kohderyhmiä. Hyvänä esimerkkinä tästä toimivat mm. TAG Heuerin autourheiluaiheiset kellomallit, joita julkaistaan luontevasti sesongin aikana.

Edellä kirjoitettuun vaikuttaa pysyvästi sähköisten medioiden alalle tuoma reaaliaikaisuus, jonka johdosta tieto leviää nopeasti ja paine on ajanut useimmat kellotehtaan julkaisemaan mm. Baselworldin uutuudet pahimmillaan kuukautta kahta ennen messuja. Omien kokemusten mukaan hyvin harva kellotehdas lähettää enää Baselworldiin liittyen embargojen alaista materiaalia, vaan sisältö on julkaisuvapaata saman tien.

Vuoden 2019 messut tulevat

Baselworldin messut ovat suuressa murroksessa, siitä ei ole epäilystäkään. Tulevaisuudesta käyty keskustelu on käynyt kiivaimpana viimeiset pari kolme viimeistä vuotta, jolloin on huhuttu lukuisten kellomerkkien poisjäännistä. Tänä vuonna merkittävimpänä huhuna oli Breitlingin poisjäänti, joka sitten kumottiin Baselworldin kellomessujen tiedotteen toimesta, jossa Breitling vakuutti olevansa mukana myös vuonna 2019. Toki rehellisyyden nimissä on mainittava, että samassa tiedotteessa mainittiin myös Swatch Groupin jatkavan…

Breitlingin osallistuminen Baselworldin messuille on ollut huhujen kohteena.
Breitlingin osallistuminen Baselworldin messuille on ollut huhujen kohteena.

Swatch Groupin ulostulo Baselworldin messujen tulevaisuuden suhteen oli sinänsä odotettu, sillä suuren ja mahtavan tapahtuman tulevaisuuden määrittelevät pitkälti kelloalan suurimmat toimijat, joista Swatch Group on yksi. Samaan hengenvetoon en ihmettelisi yhtään, että Nick Hayek Juniorin antama haastattelu olisi jossain määrin taktinen veto, jolla pyritään vaikuttamaan Baselworldin messujen tulevaisuuteen niin, että se palvelisi paremmin Swatch Groupin kaupallisia intressejä.

Vuosi 2020, kuka tietää?

Selvää on, että Baselworldin on muututtava. Usein muutos lähtee korkeimmasta johdosta ja toimitusjohtajan vaihdoksesta tiedotettiin toukokuun lopussa. Uusi toimitusjohtaja Michel Loris-Melikoff aloitti tehtävässään heinäkuun alussa, joten hän on saanut isoja asioita pöydälleen heti kärkeen.

Onko Swatch Groupin ilmoituksessa mitään hyvää? Vastaus voi olla hyvinkin kyllä, sillä isot toimijan ilmoitus poisjäännistä toimii vahvana signaalina, että nykymeno ei voi jatkua ennallaan. Konkreettisesti 18 kellomerkin poisjäänti tarkoittaa valtavaa neliömäärää täytettäväksi, joka avaa tilaisuuden pienemmille toimijoille osallistua messuille. Tämä toki edellyttää hinnoittelun olevan tarpeeksi houkutteleva pienemmällä budjetilla liikkuville.

Toinen mielenkiintoinen vaihtoehto on se, että messujen ykköshallin toisesta kerroksesta saattaisi löytyä halukkaita näytteilleasettajia – Seiko ja Sinn etunenässä – siirtymään Swatch Groupilta vapautuneille paikoille.

Katso Baselworldin esittelyvideo, joka on kuvattu ns. Swatch Groupin aukiolla.

Toinen Swatch Groupin uutiseen liittyvä kysymys on se, mitä tekevät Patek Philippe, Rolex ja LVMH:n kellomerkit? Suuren kilpailijan poissaolo avaa heille mahdollisuuden dominoida Baselworldin käytävillä entistä isommalla kädellä ja ainakin mediahuomio kohdistuu heihin suhteellisesti entistä enemmän.

LVMH:n kellodivisioonan johtaja, kellomaailman merkittävimpiin kuuluva vaikuttaja, Jean-Claude Biver on niin ikään yhdessä haastattelussa todennut, että Baselworld on sveitsiläiselle kelloteollisuudelle elintärkeä tapahtuma, jolle ei ole mitään korvaajaa tiedossa.

Kuten artikkelista voi rivien välistä lukea, on kelloalan lähitulevaisuudessa suuria kysymysmerkkejä ja paljon savua ilmassa. Nyt moni etsii kiivaasti sitä tulta.

Stylefellow on Baselworldin kellomessujen Press Partner.

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here