Corum ja Raymond Weil jättäytyivät Baselworldin kellomessuilta

Maailman merkittävin kelloalan suurtapahtuma, Baselworld, on kokenut uuden kolauksen, kun sveitsiläiset Corum ja Raymond Weil ilmoittivat jättäytyvänsä pois vuoden 2019 messuilta.

Corum on ollut Baselworldin pitkäaikainen näytteilleasettaja 62-vuotisella osallistujahistoriallaan. Toimitusjohtaja Jérôme Biard totesi lausunnossaan, että Corum on tehnyt lujasti töitä palauttaakseen itsensä kunnianpäiviensä loistoon, mitä se oli Baselworldin alkuaikoina. Tänä päivänä keskiössä ovat jälleenmyyjät, loppuasiakkaat ja vaikuttajiksi nousseet toimittajat, joita Corum tavoittelee strategiansa mukaisesti seuraavat pari vuotta kohdistetummin, pienempien tilaisuuksien kautta.

Corumin näyttäviä kelloja ei nähdä vuonna 2019 Baselworldin messuilla.
Corumin näyttäviä kelloja ei nähdä vuonna 2019 Baselworldin messuilla.

Citychamp Groupiin kuuluvan Corumin poisjäänti herättää samalla keskustelun siitä, jääkö perinteinen Eterna samalla kertaa pois messuilta. Vuoden 2018 messuillahan Eternalla ei ollut enää omaa osastoaan, vaan uutuudet esiteltiin Corumin messutiloissa.

Corumia ennen poisjäännistään ehti kertoa Raymond Weil, jonka päätöksellä on myös symbolista arvoa. Onhan kyseessä yksi harvoista itsenäisistä sveitsiläisistä kellovalmistajista, joka on panostanut Baselworldin messuihin vuosikymmenten ajan – markkinatietojen mukaan vuosittain ainakin miljoonalla eurolla.

Raymond Weilin toimitusjohtaja Elie Bernheim kertoi, että hän oli harkinnut Baselworldiin osallistumista jo jonkin aikaa, ja nyt oli oikea aika tehdä päätös poisjäännistä. Bernheimin mukaan markkinoiden kehitys ja kuluttajien käyttäytyminen osoittavat selvästi, että Baselworldin kaltaiset messut eivät enää vastaa kellobrändien tarpeita.

Suosittelemme

Uudistumisen pakko

Corumin ja Raymond Weilin poisjäännit tarkoittavat sitä, että yhdessä Swatch Groupin kanssa messujen päähallista poistuu 20 merkittävän kokoista osastoa. Tämä asettaa paitsi taloudellisia paineita messujen tappiolliseksi kääntyneelle taustaorganisaatio MCH:lle (vuosi 2016: +34,3 miljoonaa frangia, vuosi 2017: -110 miljoonaa frangia), myös välttämättömän tarpeen uudistua merkittävästi kellovalmistajien tahtomaan suuntaan, johon vetosi vahvasti myös LVMH:n väistyvät johtaja Jean-Claude Biver.

Messuorganisaatio on reagoinut tilanteeseen esittelemällä tukun uudistuksia mm. ravintolapalveluita kehittämällä – ja palauttamalla vuoden tauon jälkeen painetun päivittäisen messulehden, mutta kellotehtaiden peräänkuuluttamia taloudellisiin rakenteisiin vaikuttavia päätöksiä ei ole julkisuuteen asti kerrottu.

Lue lisää